سرلوحه های موج چهارم

الیمین و الشمال مضله و طریق الوسطا هی الجاده

سرلوحه بیست و دوم : اشتهاردی باید شلاق بخورد
ساعت ۱:٢٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٦ دی ۱۳۸٩  

شاید کاوه اشتهاردی فکرش را هم نمی کرد که مهدی هاشمی که تا کنون هر روز روی صندلی راحتی اش در لندن روزنامه ایران را با غیظ و خشم می خواند و  گاها از این خشم تا سر حد مرگ نیز پیش می رفت ، بتواند روزی به ریش او بخندد .

کاوه اشتهاردی اما روزی که به دادگاه رفت ، می خواست حماسه استادش حسین شریعت مداری را تکرار کند :

«از اینکه در جایگاه متهم در برابر شکایت آقای مهدی هاشمی قرار دارم از دو جهت خوشحالم، اول اینکه افتخار می‌کنم عوامل و سران فتنه 88 را آنچنان رسوا کرده‌ایم که دست به شکایت زده‌اند. دوم اینکه دادگاه را محمل و جایگاهی برای شفاف‌سازی و افشای مفاسد اقتصادی و جرایم امنیتی یکی از نمادهای اصلی فتنه 88 یعنی آقای مهدی هاشمی می‌دانم.»

اشتهاردی اصلا نیامده بود تا محاکمه شود ، بل آمده بود تا محاکمه کند . اما اشتهاردی که در دادگاه ، هر  آن صحنه های دفاعیات شریعت مداری جلوی چشم ش می آمد - و همین امر هم او را پشت گرم می کرد- یک اشتباه اساسی کرد.

او متهم (ببخشید ، شاکی) خود را با شاکی شریعت مداری قیاس مع الفارق کرده بود.

شاکی شریعت مداری ، شیرین عقلی بود که 30 سال بود صبح تا شب کارش خنداندن عباد الله شده بود . شیرین عبادی نه تنها فرزند هیچ یک از سران نظام جمهوری اسلامی نبود ، که کم ترین پای گاهی هم در میان اقشار جامعه نداشت.

اما طرف مقابل اشتهاردی ، فرزند کسی است که عمری خود را استوانه انقلاب می داند .

جدای از ادعا نیز ، حقیقتا هاشمی استوانه ای است که خیلی ها روی او ایستاده اند ، اگر هاشمی و حتا فرزندان او بلرزند ، معلوم نیست چند نفر ، زیر پای خود را خالی ببینند . برای همین هم ، باخت مهدی هاشمی برای خیلی ها به صرفه نیست .

اگر به صرفه بود قطعا مهدی هاشمی در این یک سال علا رقم داشتن حکم احضاریه دادگاه ، در دانشگاه آزاد واحد لندن لنگ های ش را هوا - ببخشید ، ادامه تحصیل-  نمی داد.

نبرد فرزند شهید با فرزند استوانه نبردی نا برابر است . نه در عرش و نه در فرش . در عرش ، آن کجا و این کجا و در فرش ، این کجا و آن کجا ؟

اشتهاردی اگر عقل ش برسد عوض تمکین به رای دادگاه باید بگوید من رای دادگاه را قبول ندارم و دوست داران " ایران" را بریزد تو خیابون ها . آن وقت دیگر عمرا دست گاه قضا به او کاری نخواهد داشت.

یا مثل شیخ خودش را به منگی بزند و اسباب انبساط خاطر قضات محترم را فراهم آورد که دست گاه قضا دلش نیاید او را هم بگیرد. (البته قبل از این کار باید سری به شهرام جان بزند ! )

کاوه اشتهاردی اتفاقا باید به جرم رو کردن رمز عبور سی ساله  نظام حبس بکشد. تا او باشد دیگر تشکیلاتی را که این آقایان و توله های شان (بببخشید ، آقا زاده ها) از برکت انقلاب توده مستضعف به پا کرده اند را در ویژه نامه های ش بر ملا نکند ، تا او باشد که زرت و زرت رمز عبور بیرون ندهد .

اتفاقا 220 تشکل دانش جویی هم مورد عفو ویژه قرار گرفته اند ، وگرنه آن ها نیز باید به قصاص محکوم می شدند . مگر نمی بینند که قوه محترمه قضاییه ، می گوید با مفاسد و فتنه گران برخورد می کنیم ؟ خب حالا یک سال است صبر کرده اند ، یه چهار پنج سال دیگر هم بایستند که زیر پایشان علف سبز نمی شود (فوقش هم می شود ، به درک !) .  تشکل های دانشجویی را از فردا باید به  جرم بازخواست از پسر استوانه نظام پلمب کنند .(به به ، عجب عنوان دهن پر کنی!) جنبش عدالت خواه باید به مهدی هاشمی به عنوان یکی از اسطوره های این جنبش افتخار کند.

در این نظام بسیجی خامنه ای باید شلاق بخورد .

تا او باشد دیگر بیانیه علیه مفاسد بیرون ندهد.

تا او باشد آن قدر در محاکمه سران فتنه فضولی نکند .

تا او باشد کاری به کار استوانه ها و توله ها شان (ببخشید ، آقا زاده ها شان)  نداشته باشد.

تا او نباشد و ...

 


کلمات کلیدی:
سرلوحه بیست و یک ام : درباره مختار + نامه
ساعت ۱٢:٥٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٥ دی ۱۳۸٩  

مختار نامه اگر فاخرترین فیلم تلویزیونی پس از انقلاب  نباشد ، قطعا  یکی از بهترین فیلم های تاریخی  تاریخ ایران است . شاهد این مدعا 60 میلیون نفری هستندکه از قسمت های اول سریال پای تلویزیون جمع شدند و  بیت « برخیز که شور محشر آمد  ...  این قصه ز سوز جگر آمد» شد ورد زبان شان شده است . در باب این سریال به چند نکته باید توجه داشت :

1- کارگردان این سریال داوود میرباقری است . یعنی سازنده سریال های مسافر ری ، معصومیت از دست رفته و از همه مهم تر امام علی (علیه السلام) . داود میر باقری کم کارگردانی نیست و فی الواقع پس از فیلم امام علی (علیه السلام) ، ساخته شدن سریالی با کیفیت مختارنامه از او  دور از انتظار نیست. اما با این وجود در مختار نامه چیزهایی هست که آن را  در محلی فراتر از همه ساخته های میرباقری قرار می دهد.

2- شاید یکی از آن چیز ها ، شیوه هنرمندانه در طرح موضوع کربلا و حوادث قبل و بعد از آن است . این که به جای مقتل خوانی و مستند سازی از حادثه کربلا ، میرباقری به یکی از شخصیت های حاشیه ای کربلا پرداخته است و در ضمن آن وضعیت اجتماعی دوران امام حسین (علیه السلام) و قبل و بعد از آن را  نیز به تصویر کشیده است. این شیوه باعث شده است تا دست میرباقری برای ارائه هنرهای کارگردانی اش باز باشد و بتواند دیالوگ های مختلف را به افراد مختلف نسبت دهد ، بدون آن که دخل و تصرفی در اصل واقعیت نقل شده تاریخ داشته باشد.  واکنش های مختلف به  سکانس چند دقیقه ای مربوط به عاشورا در قسمت نهم مختارنامه و توهین دانستن آن به اهل حرم و نیز تلاش برخی برای عدم نمایش چهره حضرت عباس (علیه السلام) نشان می دهد به تصویر کشیدن مستقیم وقایع عاشورا که علاوه بر بسته بودن دست کارگردان ، باعث می شد تا هر قسمت فقط به تماشای بازی نقطه های نورانی و صدای دوبلور های اهل حرم (سلام الله علیهم)  بنشینیم و باز هم هیچ بعید نبود شاهد حساسیت هایی نسبت به هر یک از جملات به کار رفته توسط  بازیگران آن بزرگواران نیز باشیم.

  3- نکته بعدی استفاده به جا و به اندازه از تکنیک های روز  و جلو های ویژه بصری خصوصا

4- ویژگی بعدی ، انتخاب شخصیت مختار به عنوان محور فیلم نامه و نقش اصلی سریال است. ابو اسحاق مختار بن ابی‌ عبید‌ ثفقی ، از آن شخصیت های بکر و کشف نشده تاریخ است .در میان مردم کوچه و بازار شاید در شخصیت مختار به عنوان یک انتقام گیرنده خون امام حسین (علیه السلام) بحثی نباشد . اما  میان قشر فرهیخته درباره عاقبت شخصیت مختار بحث های فراوان است . میلیون ها نفر از فرهیختگان و دانشجویان کشور ، هر هفته پای مختار نامه می نشینند تا ببینند میرباقری مختار را عاقبت به خیر خواهد کرد ، یا مختار میرباقری به همان  انحرافاتی دچار خواهد شد که برخی از عامه و شیعه در تاریخ نقل کرده اند؟!

در خواب ها و اندیشه های  مختار نیز از یک سو و صحنه آرایی های طبیعی و مهارت های بازیگران در شمشیر زنی و  سوارکاری است که فیلم را هر چه بیشتر با مخاطب مانوس کرده است.

5- و اما نکته آخر ، استفاده سازندگان سریال از پایگاه اینترنتی www.mokhtarnameh.com برای ارتباط با مخاطبان است . در این تارنما ،  امکاناتی نظیر گالری عکس هر قسمت ، پژوهش های تاریخی ، امکان دریافت کلیپ ها و  صوت قسمت هایی از سریال ، دیالوگ های مهم سریال و نیز امکان اظهار نظر مخاطب درباره سریال فراهم است که البته ما نیز حداقل یک بار مراجعه به این تارنما را به شما توصیه می کنم.

 


کلمات کلیدی:
سرلوحه بیست م : جزوه غدیر قم
ساعت ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ دی ۱۳۸٩  

جزوه غدیر قم  کاری از جاد صنعتی قم


مجموعه بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) در سفر استانی به قم به صورت دسته بندی موضوعی


دانلود


کلمات کلیدی: