سرلوحه های موج چهارم

الیمین و الشمال مضله و طریق الوسطا هی الجاده

تبلیغات با طعم هنرمندان ایرانی
ساعت ٥:۱٤ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۱ بهمن ۱۳٩۳  

آیا ارشاد به عواقب مجوز تبلیغات برای هنرمندان و ورزشکاران اندیشیده است؟

 

استفاده یا عدم استفاده از چهرهای هنری و ورزشی در تبلیغات رسانه ای ، موضوعی است که از سال ها پیش مورد چالش و مناقشه تصمیم گیران و مدیران فرهنگی کشور واقع شده است. اما اخیرا بازنگری وزارت ارشاد در قانون ممنوعیت تبلیغات هنرمندان سبب شد معاون وزارت ارشاد در روزهای اخیر رسما اعلام نماید که طبق قانون ابلاغ شده، از این پس چهره های ورزشی و هنری می توانند در تبلیغات تولیدات داخلی حضور یابند.

قانون ممنوعیت استفاده از چهره های رسانه ای در تبلیغات از سال 58 مورد تصویب قرار گرفته بود و بعدها مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر آن صحه گذاشته بود. اما در سال های اخیر این موضوع مورد مناقشه قرار گرفت و میل به سودآوری رسانه ها سبب شده نسبت به تغییر این رویه بی میل نباشند. حدود 2 سال پیش بود که معاونت بازرگانی صدا و سیما حضور چهره های مشهور در تبلیغات تلویزیونی را بلامانع دانسته بود و امروز نیز با توجه به اظهار نظر انجام شده ممنوعیت استفاده از این چهره ها در تبلیغات مطبوعات، بیلبوردها و... ظاهرا مرتفع شده است. این اتفاق، قطعا تحولی در صنعت تبلیغات داخلی پدید خواهد آورد. در صورتی که چنین تصمیمی عملیاتی گردد و خصوصا در صورتی که دامنه این امر به رسانه ملی نیز کشیده شود و از این پس در تیزرهای تبلیغاتی شاهد حضور هنرمندان و ورزشکاران باشیم، احتمالا در فرایند تبلیغات کالا تغییراتی گسترده ایجاد خواهد شد.

این اقدام را می توان از دو وجه مورد تحلیل قرار داد؛ نگاه اول این است که بی شک به دلیل  توجه جامعه به چهره های ورزشی- هنری و محبوبیت برخی از این چهره ها میان گروه های مردم ، در صورت بهره برداری درست از چنین ظرفیتی می توان به تاثیر این اقدام بر فروش کالاهای تولید داخل امیدوار بود. خاصه این که در سال های اخیر مدل تبلیغات بیلبوردها یا مطبوعات به سمت استفاده از چهرهای بازیگر و هنرمند خارجی رفته بود و این مسئله وضعیت نامطلوبی را در اثرگذاری فرهنگی به دنبال دارد و نیز از سوی دیگر مدل های تکراری تبلیغات کالا، این اقدام را به عملی پرهزینه و کم بازده برای شرکت ها و تولیدکنندگان قرار داده بود و بعضا انحصار تبلیغات را در اختیار برخی موسسات و شرکت های داخلی قرار داده بود که از پول نفتی برای پرداخت هزینه تبلیغات خرج می کردند.

 بنا به اظهار وزارت ارشاد نیز، این تصمیم به منظور حمایت از کالای تولید داخل و در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی گرفته شده است و حضور چهره های مشهور در تبلیغات این کالاها می تواند به فروش آن ها کمک نماید.

اما وجه دوم این است که باید این سوال را پرسید که آیا برای تصمیمات اخذ شده از این جنس، پیوست فرهنگی مناسب –همانگونه که رهبری تاکید به ضرورت وجود آن برای تصمیمات دارند- در نظر گرفته شده است؟

قطعا حضور ورزشکاران و هنرمندان در تبلیغات رسانه ای؛ اهمیت این شخصیت ها را دوچندان خواهد نمود. خاصه این که تبلیغات را نه تنها زمینه ای برای معرفی کالا، که بستری برای انتقال فرهنگ بدانیم. اگر بپذیریم که تبلیغات رهگذری برای ارائه مدل خاصی از سبک زندگی است، باید این پرسش را مطرح نمود که آیا برخی چهره های ورزشی و هنری که وضعیت مطلوبی به عنوان الگو در یک جامعه دینی ایفا ننموده اند، می توانند از این پس به عنوان یک مدل تبلیغاتی سهم دوچندانی در تاثیر گذاری بر الگوی سبک زندگی مردم ایفا نمایند و از این راه سودهای کلان به جیب بزنند؟ چه ملاکی برای تشخیص الگو و ضدالگوهای فرهنگی و مرز آن در نظر گرفته شده است؟

ثانیا در محصول تبلیغی در یک مجموعه تبلیغی ، تنها یکی از عناصری است که نسبت آن ترویج و معرفی صورت می گیرد. اما در حقیقت هر تبلیغ مجموعه ای از المان هاست که در مجموع، پیامی را به مخاطب منتقل می نمایند. طبیعتا حضور یک هنرمند به همراه عناصری از مدل های رفتاری وی خواهد بود که شاخصه سبک زندگی شخصی وی به حساب می آید (از جمله نوع لباس پوشیدن، مدل مو، محل سکونت و حتی نوع سخن گفتن و...) که عدم توجه به آن ها و ورود این مدل ها به عرصه تبلیغات، عملا به ایجاد «مدهای ناهنجار» در جامعه کمک خواهد کرد.

ثالثا آیا این تبلیغات در راستای حمایت از محصولاتی به کار می رود که به معنی واقعی کلمه، کالاهای ایرانی مفید، ارزشمند و ضروری تولید داخل به حساب می آیند یا از فردا باید شاهد حضور هنرمندان وطنی بر قوطی های لوازم آرایشی یا پاکت های چیپس و پفک یا بسیاری از کالاها که از کل فرایند تولید؛ تنها بسته بندیشان در ایران انجام می شود، آن هم با نام حمایت از کالای تولید داخل باشیم؟

این ها تنها برخی سوالاتی است که باید مدیران فرهنگی برای آن پاسخ مشخص و راهکار معین داشته باشند تا یک قانون عملا به نام حمایت از کالای تولید داخل و به کام شرکت های بازرگانی و تبلیغاتی تمام نشود.

 

منتشر شده در سایت خبری رجانیوز

 

منشتر شده در شبکه خبری زمان نیوز 

 

 


کلمات کلیدی: