سرلوحه های موج چهارم

الیمین و الشمال مضله و طریق الوسطا هی الجاده

سرلوحه هفده و نیم ام : نماینده گان (مثلا) ویژه !
ساعت ۱٠:٠٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸٩  

چند هفته پیش و در ماه مبارک رمضان ، رهبر معظم انقلاب به رسم سالیانه و به مناسبت هفته دولت با اعضای هیئت دولت دیدار کردند.

یکی از مباحثی که ایشان در دیدار امسال بر آن تاکید کردند ، پرهیز از موازی کاری در امور اجرایی و از جمله در سیاست خارجه بود.

این مساله از آن جا اهمیت می یافت که چندی پیش از آن ، رییس جمهور طی چهار حکم آقایان مشایی، بقایی، ظهره‌وند و آخوندزاده را به سمت نماینده ویژه خود در امور خاورمیانه، آسیا، افغانستان و خزر (به ترتیب) منصوب نموده بود و ضمن آن، اختیار سیاست گذاری و اجرای طرح ها را به نمایندگان خود اعطا نموده بود و تمام دستگاه های اجرایی را به هماهنگی کامل با ایشان موظف کرده بود.

این احکام که منجر به تحدید اختیارات وزرات خارجه می شود ، در حالی صادر شد که طی چند ماهه اخیر ، علی رغم صدور قطعنامه و اعمال تحریم های ضد ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا ، وزارت خارجه با دیپلماسی فعال در کشورهایی قدرتمند نظیر ترکیه و برزیل و نیز افزایش سطح روابط خود با کشورهای آسیایی و افریقایی و خاورمیانه توانسته بود بدون ذره ای عقب نشینی از مواضع ، اثرات تحریم ها را کم رنگ سازد .

 از سوی دیگر وزارت امور خارجه اخیرا با مشکل پناهنده شدن برخی دیپلمات های ایران در کشورهای مختلف پس از اتمام زمان ماموریت مواجه شده است که برای حل این مشکل نیز می بایست به هر چه قوی تر نمودن دستگاه دیپلماسی کمک نمود.

با عنایت به این موارد ، نکات زیر مطرح می شود :

1- هرچند اصل 127 قانون اساسی به رییس جمهور اجازه تعیین نماینده در موارد ویژه را داده است ، لیکن باید پرسید در چند ماه اخیر ، چه ناکارآمدی در دستگاه دیپلماسی وجود داشته است که سیاست خارجه نظام برای رفع آن ، نیازمند اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی باشد.

2- حمید بقایی ، چند روز پس از صدور حکم ویژه ، سخنانی درباره نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی ایراد نمود که منجر به واکنش شدید مقامات ترکیه و ایجاد  نقطه سیاهی در روابط رو به جلوی تهران - آنکارا  شد. پس از این ماجرا ، منوچهر متکی در سخنانی رسمی از بقایی خواست تا با پرهیز از مواضع نسنجیده ، مصداق «برشاخه نشستن و بن بریدن» نباشد که پیرو این امر ، 122 نفر از نمایندگان مجلس تذکر کتبی در این باره به رییس جمهور دادند. بهتر نیست نمایندگان ویژه رییس جمهور لااقل به همان "موازی کاری" ادامه داده و از اصطکاک و برخورد با دستگاه دیپلماسی و به تعبیری" عمودی کاری" پرهیز کنند ؟

3- با وجود این که انتقاد به این اقدام وارد است ، لیکن برخی از افراد و نیز برخی از نمایندگان مجلس که از ابتدای دولت متاسفانه به هر نحو و با هر بهانه سعی در تخریب وجهه دولت داشته اند ، با نوشتن نامه های سرگشاده با به کارگیری الفاظی نامتعارف و متهم کردن رییس جمهور به قانون شکنی و عدم ولایت پذیری ، سعی دارند از این موضوع نیز بهره برداری سیاسی نمایند و علی رغم تذکر رهبر معظم انقلاب ، اختلافات را به سطح مردم بکشانند که البته با عمومی کردن این تنش ها ، پیش از اثبات عدم ولایت پذیری رییس جمهور ، ادعای ولایت پذیری خود را زیر سوال می برند.

4-اخیرا رییس جمهور طی احکامی جدید ، افراد ذکر شده به علاوه دو تن از وزرا را به عنوان مشاور در مناطق مذکور و نیز آفریقا و آمریکای لاتین منصوب نموده اند.

به نظر می رسد ، این احکام به نحوی به منزله استرداد حکم قبلی آنان (نماینده ویژه) است . لیکن شایسته است در کنار این کار ، احکام قبلی به طور واضح فسخ گردد تا این شائبه پیش نیاید که اسفندیار رحیم مشایی در کنار نماینده ویژه در امور خاورمیانه ، اکنون به هیجدهمین سمت خود در این دولت (مشاور رییس جمهور در امور خاورمیانه) نیز دست یافته است !


کلمات کلیدی: